Beranda JAGAT Banjir Landa 6 Negara Bagian : Raja Malaysia Kunjungi Para Korban

Banjir Landa 6 Negara Bagian : Raja Malaysia Kunjungi Para Korban

166
0
Dievakuasi - Korban banjir yang melanda 6 negara bagian Malaysia

Malaysia | KopiPagi : Raja Malaysia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah prihatin dengan musibah banjir di 6 Negara Bagian Malaysia.

Seperti disiarkan akun Istana Negara di Facebook, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong mengunjungi korban-korban banjir yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru,  Minggu (19/12/2021).

Seri Paduka Baginda telah berkenan meluangkan waktunya dari jam 11.15 pagi untuk menyantuni dan berbincang bersama para pengungsi di PPS tersebut.

Seri Paduka Baginda memberikan sumbangan kepada para pengunsi, dengan harapan dapat mengurangi beban mereka akibat musibah banjir yang disusul hujan lebat sejak 48 jam lalu.

Keberangkatan Seri Paduka Baginda merupakan cerminan keperibadian tinggi dan kasih kepada rakyat. Baginda hadir tidak kenal waktu, tempat dan cuaca.

Raja Malaysia Kunjungi Para Korban di PPS Kampung Baru

Seri Paduka Baginda turut berkenan memberikan sumbangan kepada pengungsi-pengungsi banjir yang ditempatkan di empat PPS di Dewan Hamzah (Dang Wangi), Pusat Komuniti Sentul, SRJK Tamil Saraswathy dan Dewan Sri Endah Seputeh di Brickfields.

Seri Paduka Baginda juga menaruh simpati kepada para pengungsi di seluruh negara yang terpaksa berpindah dari rumah mereka ke PPS akibat musibah banjir.

Seri Paduka Baginda menasihati rakyat yang terdampak banjir supaya bersabar dan ridha dalam menghadapi ujian serta dugaan yang menimpa mereka.

Seri Paduka Baginda juga mengingatkan rakyat supaya mematuhi semua nasihat dan arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan demi keselamatan diri dan keluarga tersayang.

Seri Paduka Baginda berharap agar semua pihak membuat persediaan karena cuaca diramalkan kurang baik pada bulan ini (Disember) dan Januari.

Seri Paduka Baginda menyeru agensi-agensi kerajaan untuk memberikan bantuan kepada para pengungsi banjir di seluruh negara dengan lebih baik, termasuk tenda-tenda yang mencukupi di PPS untuk kesehatan para pengungsi banjir.

Seri Paduka Baginda mengajak rakyat untuk bersama Baginda mendoakan semoga cuaca akan bertambah baik dan bencana banjir tidak berlarut serta fenomena banjir terbesar pada tahun 1971 tidak berulang.

Seperti dikabarkan, sekitar 4.000 orang telah dievakuasi dari rumah mereka di 6 negara bagian Malaysia yang dilanda banjir, menyusul hujan lebat terus-menerus yang melanda wilayah itu sejak Jumat (17/12/2021).

Menurut Badan Penanggulangan Bencana Nasional Malaysia, banjir di Selangor, Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan dan Melaka telah membuat beberapa jalan tidak dapat dilalui. Dilaporkan pula sejumlah orang terdampar semalaman di dalam mobil mereka. Otn/Kop.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here